Ja fa dies que, en un altre article, deiem que en algun moment podriem dedicar un petit monogràfic a la bici. Ara pot ser un bon moment per fer-ho, per un parell de raons: a la última reunió de la Comissió de seguiment de l'Agenda 21, celebrada el mes de febrer, la regidora Marta Subirà va anunciar que s'estava estudiant un projecte de "Bicing" per Sant Cugat, i per altre banda ja existeix una mica de perspectiva - i de dades - per jutjar l'experiència de Barcelona. Respecte de l'experiència del bicing a Barcelona, tot i les queixes que genera - de manca de bicis a determinades parades, i de lloc per deixar-les a altres, és pot dir que l'éxit ha sorprés a la pròpia empresa, però sobretot ja és evident que el nombre d'utilitzacions diàries - prop de 40000 - ens indica que, més enllà d'utilitzacions de lleure o anecdòtiques, ens trobem devant d'un servei de mobilitat. Es a dir, que, contrariament a allò que molts deien, que a Europa molt bé perque és més planer, o no se sap per quines raons, però ací això no quallaria, s'ha demostrat que la utilització de la bici com a servei de transport habitual és possible en la nostra cultura. I, segurament, és possible perque qui ho prova (o quantitats significatives dels que ho proven) veuen que la bici te avantatges. I això a un lloc com Barcelona, on es disposa de metro, i els transports públics urbans funcionen apreciablement bé (si més no, molt millor que el bus de Sant Cugat, al menys si parlem de freqüències de pas..) . Per descomptat, no tractarem de la bici com a transport d'àmbit més enllà del local, al menys de moment, però també cal recordar que, amb els ferrocarrils de la Generalitat, estem força ben servits, al menys amb relació amb Barcelona i les poblacions properes del Vallès Occidental.
I quins avantatges té la bici, per el transport urbà en un lloc com Sant Cugat?.. d'entrada, n'hi ha uns quants: versatilitat d'horaris, reducció soroll, reducció contaminació, pacificació de l'espai públic, economia, salut física.. tot això, és clar, quan disposem d'una oferta que mereixi el nom d'oferta. I més enllà de la possibilitat de un servei de lloguer de bicis públiques, perque no potenciar la utilització de la bici en els transports urbans a Sant Cugat, muntant una mena de pla estratègic de la bici? Un pla estratègic de la bici tendria molt de sentit ací, donada la particular disposició geogràfica del nostre poble, que fa, per exemple, que els autobusos urbans siguin els més ineficients de tot el sistema de transport metropolità, és a dir, els que fan més quilòmetres per passatger transportat. Sense dubtes, l'increment de ús de la bicicleta a Sant Cugat comportaria, a més d'una millora clara a la qualitat de vida dels seus usuaris, una millora en una colla de indicadors de sostenibilitat del poble. Per cert, un altre dels compromisos de la regidora a la reunió de seguiment de la Comissió de l'Agenda 21 va ser aquest, precisament: tenir actualitzats els indicadors. Això havia de ser per el 1er trimestre.. us anirem tenint informats.
Tornant al tema de la bici, els eixos que podria tenir el pla estratègic de la bici a ant Cugat (no m'ho invento, m'inspiro en el de Barcelona) són els següents: 1 - Creació de l'Oficina de la bicicleta, 2- Lloguer de bicicletes en l'ambit municipal, 3 - Creació d'infrastructures ciclistes (carrils bici), 4 - Aparcaments per bicicletes, 5 - Mesures de protecció contra robatoris, 6- Difusió, 7 - Estudi econòmic sobre costos-beneficis de la promoció de l'ús de la bicicleta, 8 - la bicicleta als Instituts d'Educació Secundària, 9 - La bici a la comunitat universitària, 10 - amb bici a la feina, 11 - de compres amb la bici, i 12, Salut amb bicicleta. Com veieu, es tractaria de un programa ambiciós i possible, que, sense dubte, aplicat amb voluntat política i uns certs recursos, incrementaria l'us d'aquest mitja de transport en benefici de tots, i, en primer lloc, dels seus usuaris.
Josep Julià
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada